RIJST... - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Els Spieker - WaarBenJij.nu RIJST... - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Els Spieker - WaarBenJij.nu

RIJST...

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

21 Februari 2012 | Indonesië, Senggigi

Je staat er niet bij stil maar je snapt niet dat de prijs van rijst - een van de hoofdlevensmiddelen in Azië - zo laag is.
Je je ziet wat er allemaal gedaan moet worden voordat je de rijst op je bord hebt...
Ik ga kijken of ik het kan beschrijven, zonder iets te vergeten.

Het begint bij het omploegen van de grond ( meestal in een dikke modderlaag, of in het water) wat heel zwaar werk is.
Dan worden de jonge rijstplantjes - we slaan hier een fase over, maar ik moet nog uitzoeken hoe ze die laten kiemen - die samengebonden zijn, 1 voor 1, met de hand en al bukkend en staand in de modder.
Een tijdrovend en rugbelastend werk.
Daarna wordt het nog een keer uitgezet en groeit het uit tot een mooi vol gewas.
Normaal gesproken als het prachtige groen geel gaat kleuren, is de rijst binnen 2-3 weken rijp.
Echter... Als het heel hard regent dan moeten de mensen het water in om de rijst "te redden".
Ze staan dan tot borsthoogte in het water en moeten dan boven hun macht de rijpe rijst afsnijden en naar de kant vervoeren. Doen ze dat niet dan regent de rijst plat en verrot dan.
Als de afgesneden rijst op de kant ligt, keurig opgestapeld in lange stapels, het heet dan padi, dan wordt de rijst gebundeld en gaan ze op een soort houten ,smalle tafels de rijst dorsen.
Dit gebeurt met de hand, want mankracht is goedkoper dan een machine.
Daarna komen de vrouwen die de rijst op platte bamboe zeven omschudden, net zolang tot alleen de rijstkorrels overblijven, die worden dan uitgespreid over zeilen om te drogen.
Dan wordt de rijst in sisal-balen gedaan van 100 kilo en door de mannen weggedragen naar vrachtwagens, de wagens worden mega-hoog opgeladen zo hoog zelfs dat de lading 2-3 x hoger is dan de laadbak ( zie eerdere foto)
Daarna klimmen ze er ook nog bovenop, wat wij dus heel bahaya vinden (gevaarlijk). Maar voor hen de gewoonste zaak van de wereld. En dat alles bij een temperatuur van gemiddeld 32 graden... Respect hoor !
Wij zullen nooit meer rijst eten zonder daaraan te denken ...

  • 21 Februari 2012 - 05:22

    Els:

    En weer zullen jullie zelf de volgorde moeten maken...

  • 21 Februari 2012 - 06:31

    Wim:

    Ons basis/hoofdvoedsel, *de errepel*, die wij al eeuwenlang verbouwen in de westerse continenten, heeft ook een interessante historie.
    Even uit het hoofd:
    Ooit heeft een Franse meneer, genaamd Silhouette meen ik te weten, die aardknol vanuit Turkije (?) geintroduceerd in Frankrijk, maar niemand wilde daarin geloven.
    Dat vonden die Fransozen maar niks.
    De oplossing was simpel. Hij liet de aardappelvelden omheinen, plaatste overal *interdit-borden* met verboden om die terrepommetjes stiekem uit te graven en verdomd als het niet waar is....hele velden werden kaalgeplukt!!
    Om die reden zijn apies niet meer weg te denken uit ons dagelijks voedsel en dit in tegenstelling tot de alom bekende uitdrukking: *Gestolen goed gedijt niet*...;-)..!
    Ook de patatjes zijn van oorsprong Frans,(patates frites/french fries..) en later *vervolmaakt* door de Belgen en bij ons nóg verder geperfectioneerd door de familie Ladage..:)D..!!

    En toen was er koffie...

  • 21 Februari 2012 - 07:04

    Mia:

    wat een mooi verhaal met foto's elsje,je staat er inderdaad niet bij stil hoe die rijst nou in dat pak komt,wat een werk.
    ga deze ochtend met een patient voor controle naar het ziekenhuis
    Vanmiddag om 6uur ga ik Pieta en Wim ophalen van het vliegveld,gezellig hoor,verheug me erop om ze weer te zien.

  • 21 Februari 2012 - 07:09

    Wim:

    Mia...!! We hadden toch duidelijk afgesproken dat ik op de fiets (met zijtassen vól boerenkool/spekkies/rookworst) zou komen..?? Of ben ik nu de weg kwijt?
    En van ene Pita of Pizza heb ik óók nog nooit gehoord. Ja, als lekker happie wél natuurlijk! :-)

  • 21 Februari 2012 - 07:17

    Els:

    Nou Pieta is ook een lekker hapje hoor ;-)
    Mie doe ze onze groetjes en een dikke knuffel.

  • 21 Februari 2012 - 07:20

    Wim:

    Els, ik dácht al, waar blijf je zo lang! Leuk voorzetje tóch en een prima inkoppertje..:)D

  • 21 Februari 2012 - 07:53

    Wim:

    Rare toestanden...
    Ik heb zojuist het wat smoezelige en beduimelde glas van de tafelklok schoongepoetst en wat dénk je?
    Dat ding geeft spontaan gelijk de zomertijd aan!
    Vreemd....

  • 21 Februari 2012 - 08:32

    Els Voor Wim:

    Ja :-) hij kon niet uitblijven !

  • 21 Februari 2012 - 08:44

    Constance:

    Wat een prachtig leerzaam verhaal. Ik had mij er nooit zo in verdiept! Ook zo als gebruikelijk weer prachtige foto's. Leuk!

  • 21 Februari 2012 - 08:56

    Wim:

    Gaat alles naar wens Constance? Mag je al weer kickboksen, langeafstandzwemmen en aardappels schillen...??

  • 21 Februari 2012 - 11:36

    Constance:

    Het gaat steeds beter, alleen nog wat problemen met wond genezing.
    Over een weekje mag ik, wanneer ik me goed voel, weer auto rijden.
    Aardappels schillen lukt nog net :-) maar dat vind ik niet erg want ik heb er een reuze hekel aan.
    Verder doe ik al weer van alles al kan/mag ik voorlopig nog niet werken.

  • 21 Februari 2012 - 11:39

    Wim:

    Goed bericht Constance! Doe het inderdaad maar rustiggies an hoor..
    Overigens: Bij de Suup zijn óók geschilde apies te koop! :-D

  • 21 Februari 2012 - 13:16

    Evelien:

    Eerst Constance, ik ken u niet, maar volg uw genezingsproces op de voet, al is het alleen al om het respect voor de door u geleverde prestatie waarop iedereen zeker en vast heel trots is en uzelve zeker ! Ook van Inge hoor.

    Dan de foto's , ik val in herhalingen en kom uitdrukkingen tekort van al het moois dat Els ons voorschotelt, Inge en ik gaan zoveel als mogelijk is samen zitten met een glaske om de plaatjes te zien, ook uw bijgevoegde verhalen zijn boeiend Els.

    Eten, wij gaan vanavond vis eten met een salade en... Vis moet zwemmen dus een schone Chablis erbij, dat is wel kostbaar hier, maar voor een keertje mag dat wel.;-)

  • 21 Februari 2012 - 13:52

    Frits:

    Wij komen net terug van ons diner.

    Satu bintang besar
    Satu the jahe
    Dua koktail udang
    Dua saté ajam + kentang goreng
    Satu pisang goreng

    Rekening : 9 euro, we waren duur vandaag want we hadden een herdenking.

  • 21 Februari 2012 - 14:03

    Wim:

    Dat ging er vast en zeker in als *koek*. 1 portie van het ene en 2 porties van het andere...wat het dan ook geweest mag zijn.
    Moge het jullie wél bekomen...;-)

    E & I..: jullie hebben toch niet écht een excuus nodig om een fles Chablis open te trekken..??
    Ikzelf lust die wijn ook zónder vis...:-)..!

  • 21 Februari 2012 - 14:39

    Els:

    Effe vertalen,

    1grote bier
    1gemberthee
    2garnalencocktails
    2kipsate met frietjes
    1gebakken banaan in vier stukken

    En het was heerlijk !

  • 21 Februari 2012 - 14:41

    Evelien:

    Ja hoor Wim, drank is hier duur, dus rustig aan.

  • 21 Februari 2012 - 14:57

    Wim:

    Joh Evelien, waar hèbben we het eigenlijk over..? Met 1 wortelkanaalbehandeling hebben jullie voor wékenlang genoeg Chablis in het wijnrekje liggen....Proost!! :-D..

  • 21 Februari 2012 - 15:00

    Wim:

    Bedankt Els, ik kon alleen die the jahe en kentang goreng niet *thuisbrengen*..
    Nog effe, en ik brabbel ook een mondje bahasa...;-)

  • 21 Februari 2012 - 16:58

    Wim:

    Middernacht op Lombok. Die twee zullen wel zachtjes ingedommeld zijn. Nou, slaap lekker hoor!
    Tomorrow is another day..;-)

  • 21 Februari 2012 - 17:13

    Els:

    Frits slaapt ik nog niet, ga zo.
    Wou alleen nog even melden dat Jan -onze ceremoniemeester goed door de grote operatie is gekomen en dat de snijvlakken schoon zijn, dat is in elk geval een gunstig teken.

  • 21 Februari 2012 - 17:16

    Wim:

    Mooi tóch? Reden temeer om zonder zorgjes sodemedadeloos in je mandje te kruipen.
    Truste!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Els

Actief sinds 03 Jan. 2012
Verslag gelezen: 638
Totaal aantal bezoekers 112474

Voorgaande reizen:

10 Januari 2012 - 12 Maart 2012

Indonesië - Lombok

Landen bezocht: