REGENTIJD OF MOESSON... - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Els Spieker - WaarBenJij.nu REGENTIJD OF MOESSON... - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Els Spieker - WaarBenJij.nu

REGENTIJD OF MOESSON...

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

22 Februari 2012 | Indonesië, Senggigi

Het is hier nu regentijd.
De moesson loopt van november tot en met maart, dat betekent niet dat het de hele dag regent maar er kunnen kort, zeer heftige regenbuien vallen, waarbij er dan zo'n10-20 cm water valt in een half uur. De boel overstroomt dan snel maar na een halve dag is dat weer weg.
De meeste regen valt 's avonds en 's nachts, overdag kan ook en soms regent het een halve tot een hele dag maar dat is zelden ( tenminste in de jaren dat wij hier komen is het twee x voorgekomen dat het een halve dag regende en een x dat het een hele dag was.
Heel Indonesie heeft regentijd alleen begint het niet op elk eiland op precies dezelfde tijd en is het niet even lang.
Op Bali regent het meer dan op Lombok en in mei/juni is het de droge tijd, dus gaan wij eens kijken hoe het hier dan is ...

  • 22 Februari 2012 - 05:43

    Wim:

    Zo te zien op de foto's zijn dat behoorlijke regenbuien! Dan zijn eigenlijk paraplu's en lieslaarzen onontbeerlijk...
    En parasols benne uiteraard ideaal als gezinsplu!
    Zou er een markt zijn om daar opblaasbare kano's aan de man/vrouw te brengen? Ik zie daar wel winst in. Pa en Ma onder de plu en die trekken dan een hele vloot kinderen - met van die rijstplukkerspunthoedjes op - in kanootjes achter zich aan. ;-)
    Binnenbanden van auto's kan natuurlijk ook, maar dat stuurt niet zo makkelijk.
    Nàh, moet ik eens verder over doorpiekeren.


  • 22 Februari 2012 - 06:33

    JOOOOOOOOOOOOO:

    Joehoe! Ben ik weer ... Heb een drukke tijd op mijn werk :-( zwaar onderbezet en dan ook nog zieken, betekend dat ik het werk van 3 mensen alleen doe !
    Ik ben van plan om 10 dgn met Peet op vakantie te gaan begin Mei, waarschijnlijk Corsica, de boys zijn dan toch bij hun vader . Ook de vakantie in Italie staat geplanned voor 3 weken deze zomer.
    Vandaag is het feest op school en Joshua is de glamour-boy...foto volgt.

    Tot later
    XxX
    JO

  • 22 Februari 2012 - 06:33

    Jo:

    Schitterende foto van die 2 jongetjes trouwens :-)

  • 22 Februari 2012 - 06:44

    Wim:

    Als je toch al die prachtige natuuropname's bekijkt, dan bekruipt je de lust om je hele barang op te pakken en definitief je stekkie op Lombok op te zetten.
    In eerste aanvang met een dubbeldaks-bungalowtent met een complete survival-set aan kampeerspullen op het strand en daarna op je gemakkie een écht huissie zoeken.
    Voor zover ik weet, kun je zelfs van je *Dreesje* behoorlijk comfortabel leven.
    Een beetje bijklussen om muntjes te genereren, zodat je een paar keer per jaar op familiebezoek kunt gaan in Holland.
    Hmmm..daar moet ik óók eens even over door(s)piekeren..:-)

  • 22 Februari 2012 - 07:05

    Els:

    Joooo, lekker naar Corsica, wil ik ook nog een keer, toen jij zei dat we daar eens een moesten en we deden dat, had je helemaal gelijk, het is geweldig daar !

    En Wim, stel... Je gaat naar dit eiland, dan ben je toch helemaal van de pot gerukt als je een paar x per jaar naar Nederland gaat. Weg voordeel ! Maar...
    Eerst moet je hier een sponsor hebben, dat is iemand die voor jou instaat, dan een huis, dat is niet zo moeilijk. Maar je kitas (verblijfsvergunning,) die heb je niet zomaar.
    Een x per jaar -als je je vergunning hebt - MOET je weg t land uit.
    Bijverdienen, vergeet t maar want je mag hier niet werken. Aantrekkelijk en ook weer niet, in elk geval kun je hier beter op vakantie gaan dan hier wonen, ja als je jong bent....
    Spieker er maar over. ;-)

  • 22 Februari 2012 - 07:25

    Wim:

    Já hoor! Stamp mijn riante plannetje maar weer de grond in....!
    Maar Els, als ik nu b.v. een Lombokse in het huwelijk sleur? Wordt ik dan na verloop van tijd officieel ingezetene, net zoals dat in Nederland gaat?..:-)
    Het mooiste is, als zij ergens vér in de 90 is, bijna verzuipt in het steeds maar aangroeiende familie-kapitaal en haar echtgenoot als enige erfgenaam in haar testament laat zetten...:-D..
    Ik ben nog niet helemaal uit het veld geslagen, zoals je wel snappelt...;-)

  • 22 Februari 2012 - 08:41

    Bianca:

    Ha Els, ik blijf genieten van je verslagen en je prachtige foto's, ik heb ze ook aan mijn moeder laten zien, ze vindt het helemaal geweldig. xxx Bianca

  • 22 Februari 2012 - 08:52

    Constance:

    Van al dat gespieker valt me toch het een en ander op. Dus wie weet weten jullie het. We krijgen steeds weer schitterende foto's maar weet je wat me op valt? Overal troep op het eiland maar de stranden zijn maagdelijk schoon. Geen rommel werkelijk geweldig. Hoe komt dat?

  • 22 Februari 2012 - 09:21

    Aaltje:

    even over de rijstplantage; prachtig verteld en dan de foto,s erbij!!Een paarweken oogst tijd ,ongelofelijk! Els je dna. (reis) is doorgegeven ;,leuk voor je Jose.!
    Als het erg warm is lijkt het me heerlijk om een regen douche te nemen.

  • 22 Februari 2012 - 09:40

    Wim:

    Constance, ik vermoed - omdat de stranden DE grote trekpleister zijn voor toeristen - dat aan het eind van de dag de stranden door een ploeg *zandmannen* helemaal schoongemaakt worden en dat die foto aan het begin van de dag geschoten is..?
    Ik gok maar wat hoor..;-)

  • 22 Februari 2012 - 09:43

    Wim:

    Hoewel...gezien de schaduw van die tafel op het zand lijkt het er sterk op, dat de zon op z'n hoogste stand staat...

  • 22 Februari 2012 - 10:07

    Evelien En Inge:

    We moeten even kort zijn, boeiend en mooi, we genieten ervan, u mag fier zijn.

  • 22 Februari 2012 - 10:14

    Mia:

    Els het is weer een heerlijk verhaal echt genieten.
    Er komt zo een nederlandse makelaar naar het huis kijken,hij heeft veel met russen te doen,dus maar weer duimen.

  • 22 Februari 2012 - 10:19

    Wim:

    Mia.....D'r gaat weer een VOG-Kaars aan! (= VerkoopOnroerend Goed Kaars...;-) )

  • 22 Februari 2012 - 10:26

    Els:

    Aaltje, niemand maakt haast om een droog onderkomen te vinden als het regent.
    De inlanders die in het rijke bezit zijn van een surfplank, spoelen die op straat af in de snelstromende minirivieren, kinderen nemen inderdaad een douche in de regen, want douches is voor hotels, de Lombokkers doen het et een mandi-bak (foto volgt).
    En Jo, ja die houdt ook van reizen en Roland ook, voor Jo is het nu nog wat lastig omdat ze vastzit aan de schoolvakanties, maar haar tijd komt nog :-)

    Inge, en Evelien, niks moet, we lezen jullie wel weer.

    Constance, er is hier weinig toerisme, mensen lopen alleen langs het strand of laten er hun bootje te water, alleen zondags dan is de hele bevolking op het strand te vinden. Inlanders zitten nooit op t strand, altijd onder de bomen, daar ligt dus ook de troep, maar vreemd genoeg Karen ze dat niet liggen.
    En vuil, tja je gooit t gewoon neer, dan ben je ervan af, ze lopen hier ruim 50 jaar achter.

    Bianca, wat leuk dat je de foto's aan je moeder laat zien en nog leuker dat ze het zo fijn vindt om ze te zien, kan me wel voorstellen (Bianca's moeder is Indonesische).

    Wim, je ziet hier nooit iemand iets schoonmaken, alleen als ze moeten en ervoor betaald worden.
    En die tafel op het strand, is een ligbed op een Gili-eiland, zo'n bounty-eilandje voor de kust.
    Helaas zal hè tweede plan ook onuitvoerbaar zijn, een huwelijk in Indonesie wordt in Nederland alleen maar geldig als je het laat registreren en dan nog word je geen Indonesiër. Of het Jan weet ik niet, zal wel maar de regels zijn niet mis.

    Vandaag wordt er overigens een razzia gehouden ( zo noemen ze dat hier) de politie staat op de weg en houdt heel brommerrijdend Lombok aan op bezit van geldige papieren, heb je die niet ? DOKKEN !
    om de zoveel tijd doen ze dat.

    Ik zet er zo een foto op van Joshua op school, verkleed omdat het feest is.

  • 22 Februari 2012 - 11:13

    Els Voor Mia:

    Mie hier op Lombok komen tegenwoordig ook Russen ( buren van de Finnen)
    Het is een kapitaalkrachtig volk. Degene die geld hebben hebben ook geld, dus niet te laag in de verkoop ! ;-)

  • 22 Februari 2012 - 13:33

    Paula:

    Elsje weer een mooi verhaal en prachtige foto's, geniet nog maar even van al dat moois, en de regen, heerlijk om daar doorheen te struinen, en dan de dame gister met de mand op haar hoofd, hoe krijgen ze het voor elkaar om zo recht te lopen, ik zou al een aantal keren gevallen zijn, mij werd geleerd om te kijken waar je liep, en nog doe ik dat.

    Mia ik ga duimen, ik hoop van harte dat je huis verkocht wordt, 't maakt niet uit wie, als je maar een goede prijs krijgt.

  • 22 Februari 2012 - 13:47

    Frits/Els:

    We hebben een zonnige, rustige dag gehad.
    Vanavond zijn we gaan eten bij Bumba, daar waren we nog niet eerder geweest.
    Het zag er leuk uit, maar we vonden het eten een beetje smakeloos, nee...dat hoeft van ons niet nog eens.
    Morgen maar bij Yessy Café op aanraden van Guus en Eka, eerst 's mddags naar Jan en Sherley, even afscheid nemen van Jan die zaterdag naar Nederland vertrekt.
    We kijken nog even het nieuws op BVN en dan gaan we slapen, vroeg hè Paultje ?

  • 22 Februari 2012 - 14:08

    Paula:

    Zeker vroeg Elsje, is het al een beetje afgekoeld bij jullie, slaap lekker dan maar.

    O ja, wat een heerlijk idee dat er in Lombok weinig gepoetst wordt, ik ben hier al de hele dag bezig, 'k zou wel willen ruilen, het is niet echt mijn hobby, maar ach, als het weer schoon is ziet het er toch gezelliger uit.

  • 22 Februari 2012 - 15:16

    Wim:

    Hoop dat ik nog op tijd ben, stelletje slaapkoppen...;-)
    Welterusten en ook selamat tidur..!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Els

Actief sinds 03 Jan. 2012
Verslag gelezen: 1119
Totaal aantal bezoekers 112476

Voorgaande reizen:

10 Januari 2012 - 12 Maart 2012

Indonesië - Lombok

Landen bezocht: