SHAKE HANDS... - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Els Spieker - WaarBenJij.nu SHAKE HANDS... - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Els Spieker - WaarBenJij.nu

SHAKE HANDS...

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

23 Februari 2012 | Indonesië, Senggigi

Wat voor ons keer op keer een verrassing is, is de wijze waarop mensen hier aan buitenlanders respect bewijzen en dat dat dan een reden is om meteen een soort aanpassing te doen aan aan het eigen gedrag.
Buitenlanders zijn ten opzichte van de Indonesiër luidruchtig en erg open omdat ze zich vaak hetzelfde gedragen als in het eigen land. Nederlanders vormen hierop geen uitzondering.
Het is wonderlijk om te zien dat als een begroeting plaatsvindt de buitenlander met verbazing zijn gedrag aanpast.
De meest opvallende en bijzondere begroeting (de salaman) is die waar de Indonesiër de hand pakt van degene die hij begroet en die hand dan tegen zijn voorhoofd drukt. Toen dat bij ons de eerste keer gebeurde waren we diep onder de indruk.
Het gebeurde op het strand toen een hele rij kinderen ons begroette op deze manier. Dat is respect
Het voelde een beetje gênant omdat wij dat niet gewend zijn, maar nu zijn we al een beetje aan gewend geraakt.
Dan is er de groet waar mensen licht buigen hun handen tegen elkaar vouwen met gestrekte vingers en de toppen tegen die van de ander aanhouden, heel apart. Dat is formeel.
Een warmere begroeting die we zagen op de foto's van de trouwerij van Guus en Eka is dat de gast zijn handen vouwt met gestrekte vingers en de ander zijn handen om de jouwe legt, dat was in midden Amerika ook zo, maar de Aziatische manier is toch met even anders. In Japan worden geen handen geschud, maar daar hebben we het nu niet over.
We
Hebben met de meisjes in het restaurant de begroetingswijzen gefotografeerd, omdat ik niet van elke begroeting een foto heb, misschien wel een van de trouwerij van G & E.

• 23 Februari 2012 - 06:29

Jo:

Geinig, leuke foto's ook hiervan weer.
    Gegroet !
    JO

• 23 Februari 2012 - 07:57

Mia:

zo ook goedemorgen,els en frits hebbenn de lunz al achter hun kiezen.weer leuke foto's elsje.
    En waar zou onze Wim zijn zou hij nog lekker liggen te knorren??????????

• 23 Februari 2012 - 09:29

Birgitta Namens Wim:

Goedemorgen iedereen! Namens Wim laat ik jullie weten dat hij niet in staat is om te reageren omdat KPN "plat" ligt. Hij meldt zich weer zodra de boel weer hersteld is.

Mooie foto's! Have fun globetrotters! Kus.

• 23 Februari 2012 - 10:14

Leentje:

Elke dag weer een kadootje jou verhaaltjes.
    Groetjes Leen en Ineke.

• 23 Februari 2012 - 10:20

Constance:

Geweldig! Heel bijzonder om te lezen hoe dat gaat. Ik ben nooit zo ver op reis geweest om dit zo mee te maken. Ik kan begrijpen dat jullie de eerste keer je wat onwennig voelde. leuk dat je ons zo laat kennis maken met deze bijzondere begroetingen.

• 23 Februari 2012 - 11:12

Wim:

Ook zo iets leuks om te weten: De internationale eetgewoonten en tafelmanieren. Els&Frits, jullie weten daar het een en ander van. Onderwerrepie voor morgen of overdonderdag..??I Ik ga er wel voor zitten..:-)..

• 23 Februari 2012 - 13:57

Inge:

Weer wat licht in het duister. Leuke weetjes. Ga me voorbereiden op een druk werkweekend.
    Meld me wel weer.

• 23 Februari 2012 - 14:30

Wim:

Inge..veel plezier en hopelijk veel gezellie en gezonde borelingen..:-)

• 23 Februari 2012 - 16:40

Wim:

Voor iedereen, waar dan ook, een heerlijk welterusten, respectievelijk nog een prettige avond.
    Ik duik even in de erwtensoep met allerlei extraatjes, daarna tanden poetsen en lekker vroeg in m'n meurbakkie,,;-)..Tot Morgen..!!