TRANSPORT - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Els Spieker - WaarBenJij.nu TRANSPORT - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Els Spieker - WaarBenJij.nu

TRANSPORT

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

25 Februari 2012 | Indonesië, Senggigi

Het transport hier op Lombok is eenvoudig.
Auto's zie je wel (ook vrachtauto's) maar dat zijn dan vooral de blauwe taxi's ( bluebird), over die prijs hief je niet te onderhandelen, ze hebben gewoon een meter.
Over korte afstanden hier in Senggigi of net erbuiten betaal je een vast tarief, 15.000 rp ( vorig jaar was dat 10.000, dus een forse stijging). Ook al staat de meter op bv 6.000, je betaalt toch 15.000 (1,25 euro), voor ons is dat een koopje maar voor hier is het veel geld.
De meeste mensen die geen brommer hebben, nemen de Bemo of paard en wagen.
Als je bijvoorbeeld naar de hoofdstad wilt met de taxi dat kost je dan heen en weer ongeveer 8 euro ( een uur met de taxi)!
Maar met de Bemo kost het 12.000 pp heen en weer, dat is 1 euro.
Een paard en wagen is nog goedkoper maar daar weet ik de prijs niet van want die nemen we nooit, het arme dier komt niet meer met zijn hoeven op de grond als wij erin zouden stappen, nee dat vinden we zielig.
De brommer is hier HET vervoermiddel, de meeste mensen kopen hem op afbetaling en moeten dan 40 euro per maand betalen, dat is voor de meeste mensen hier ongeveer de helft van hun inkomen !!! Sommige verkopers nemen dagelijks hun hele winkelinhoud mee op hun brommer.
Maar ja, het is het een of het ander.
De wegen zijn smal en niet al te best, alleen de weg naar het nieuwe vliegveld is mooi, nieuw en breed.
De kustweg, die ooit nog door de Nederlanders is aangelegd, loopt in elk geval langs de zuidwestkust naar het noorden en vandaaruit wordt het een stuk minder goed, de wegen tussen de rijstvelden door zijn nog smaller maar wel geasfalteerd, de binnenwegen/paden zijn soms ronduit slecht met diepe kuilen en gaten, je kunt je voorstellen als het hard heeft geregend en er staan enorme plassen, dat je dan uitermate voorzichtig moet zijn (hè Guus? :-)) want je kunt niet zien wat zich in die plas bevindt.
Als er bijvoorbeeld een bruiloft of een begrafenis is en mensen komen per boot van andere eilanden dan staan daar open vrachtwagens te wachten soms wel zes om iedereen op te halen. Iedereen staat in die vrachtwagen en wordt vervoerd naar het feest of bijeenkomst. Voordelig maar niet erg comfortabel.
Fietsers kom je wel tegen maar niet vaak en verder wordt er gelopen !
Het leven begint hier al heel vroeg in de ochtend vaak al ruim voordat het licht is.
De markten beginnen om 5 uur 's morgens tot een uur of 2-3 in de middag.
Er zijn wel bussen maar die zijn meestal alleen voor toeristenvervoer, en een shuttle naar de luchthaven, een bus zoals wij die kennen is hier niet.
Politie-auto's zijn er wel en ambulance, hoewel we die nog maar een enkele maal hebben gezien.

• 25 Februari 2012 - 03:03

Môgguh!
    Als taxi's en bemo's zo spotgoedkoop zijn op Lombok, dan zal de benzineprijs ook wel een lachertje zijn lijkt mij zo.
    Els, staan de foto's omgedraaid op de site of rijden ze daar *links-verkeerd-om*..? ;-) Hmmm...lá-maar!

Die bemo's vind ik wel wat. In ieder geval overdekt, maarre...ik denk weinig airco..!
    Verbazend, dat brommers/scooters op afbetaling verhoudingsgewijs zo idioot veel geld kosten. Een half maandsalaris! En misschien nog verzekeringspremie of jalan-jalan belasting? (Klopt misschien niet, maar ik ga ervan uit dat meervoud altijd het dubbele woord is, zoals telor-telor, alang-alang en zo..)

Het overbeladen van transportmiddelen is ook zo typisch voor Oosterse landen en je verbaast je erover, dat fietsen en brommers niet in elkaar storten met al die barang erop gestapeld en vastgesnoerd.

Ga effe een bakkie doen en een peuk roken.

• 25 Februari 2012 - 03:18

Els :

Wim, hier rijdt men idd links ! En de benzine kost hier 0,30 per liter, das andere kost dan die berovingen bij ons hè ?
    De Bemo is best oké, maar de reden dat wij ze niet meer gebruiken is dat Frits er niet inpast, hij moet zich opvouwen en zit dan klem, iedere hobbel geeft m een klap op zijn hoofd dus dat doen we niet meer, idd weinig airco, aar alles is open, dus waait t lekker door, alleen als ie stilstaat of heel vol wordt dan ga je zowat dood...
    Een brommer is t beste hier, maar de banken willen snel geld zien...

• 25 Februari 2012 - 03:29

Wim:

Zo, ik ben weer gebakt en gepeukt...(2x zelfs) en durf de dag weer aan..
    Bedankt voor de uitleg Els en toch wel een handicap als je een *grote jongen* bent op Lombok e.o.!
    Effe een paar dagen terug. Je schreef dat jullie suiker moesten kopen voor de familie waar jullie uitgenodigd waren om te komen eten. Is dat witte, zoete spul soms zo duur of heeft dat dezelfde betekenis als bij ons een bosje bloemen meenemen als je op visite gaat? Ik vermoed het laatste, of allebei..
    Lees het wel bij gelegenheid.

• 25 Februari 2012 - 03:33

Wim:

Links rijden in Indonesië...vreemd hoor, want je zou veronderstellen dat vanwege onze koloniale invloeden indertijd er ook rechts gereden zou worden.
    Vergelijkbaar met de Engelanders. Overal waar de Britten invloed hebben gehad wordt ook links gereden.Nàh, sawwel..:-)

• 25 Februari 2012 - 04:28

Villa Tulip:

Mijn transport voor vandaag wordt een luxe touring car. Die moet mij naar het vliegveld brengen, want mijn tijd op Lombok zit erop. Morgen (zondag) hoop ik dan weer frisse lucht in te ademen. Want ondanks de strakke blauwe hemel, is de lucht soms behoorlijk vervuild door het gemotoriseerde verkeer. Dikke zware wolken met zwarte rook verlaten de uitlaten, brrr. Je ziet ook steeds vaker bestuurders van motoren met mondkapjes rondrijden. Morgen dus ook weer een echte boterham met lekkere kaas. Ik wens de achterblijvers nog heel veel plezier en zie ze allemaal graag over een paar maanden weer terug. Salam.

• 25 Februari 2012 - 04:31

Wim:

Jan, ik wens je een goede, veilige vlucht en een happy landing.
    We horen/lezen je nog wel vanuit Zwolle...zonder dollen..;-)

• 25 Februari 2012 - 06:06

Els:

Suiker, het is geraffineerde rietsuiker, je neemt een paar kilo mee, idd ipv een bloemetje/wijn en omdat het een duur product is, een euro per kilo en als je dan weet dat mensen voor 50-70 ct kunnen eten...we namer drie kilo mee. Inlanders brengen vaak ook rijst mee, ook nodig maar veel goedkoper..
    Heel Azië rijdt links trouwens Australië ook.

• 25 Februari 2012 - 06:08

Els En Frits:

Jan een prettige en veilige terugreis en tot snel ziens !

• 25 Februari 2012 - 06:22

Wim:

Nog effe over het transport. Het valt me op dat zowel bij de Bemo als bij een vrachtwagen de voorruit deels *geblindeerd* is en er maar een smalle strook overblijft om daar doorheen te koekeloeren..
    Soort zonneschermpjes lijkt mij..Klopt dat?

• 25 Februari 2012 - 07:39

Els Voor Wim:

Ik denk t wel, heb me daar nog niet in verdiept.
    Hier mogen auto's trouwens op een deel van de voorruit na helemaal zwart zijn, creepy !

• 25 Februari 2012 - 09:36

Paula:

Leuke beschrijving en foto's Elsje, ik zou toch voor m'n verdriet niet in zo'n bus/vrachtwagen willen instappen, fietsen is nog te doen, wij gaan we vandaag hier een fietstochtje maken, heerlijk zonnig weer en rustig want half Nederland is op vakantie.

Jan een goede en veilige thuiskomst gewenst.

• 25 Februari 2012 - 10:33

Els:

Leerzaam en boeiend ! Goed begeleidende foto's !

• 25 Februari 2012 - 11:17

Zeker Elsje.
    Een fijne avond en eet ze lekker.

• 25 Februari 2012 - 11:31

Wim:

Ik heb de indruk, dat de voorlaatste reaktie niet van Els zelf afkomstig is...;-)

• 25 Februari 2012 - 14:47

Frits:

Ja, suf dat wasvan mij, zo zie je maar hoe ik met mijn vrouwtje bezig ben.:-)

• 25 Februari 2012 - 15:10

Paula:

Frits dat vind jij toch zeker niet erg.

Wij hebben heerlijk langs de Rottemeren gefietst, een rare gewaarwording dat mijn Fr2 daar vorige week nog aan het schaatsen is geweest, nu vieren de mollen feest, de hopen zijn niet te tellen, al weer heel wat soorten vogels gezien en hier en daar komt al wat onkruid omhoog.

Voor straks slaap lekker.

• 25 Februari 2012 - 15:31

Evelien:

Ik heb genoten van verhaal en plaatjes en zal nu als eerste van ons een weekend hebben om persoonlijke dozen in te pakken, niet mijn hobby maar het met gebeuren..
    We verhuizen in de eerste week van april.
    Nog een plezante tijd op Lombok maar dat zal zeker en vast wel lukken.

• 25 Februari 2012 - 15:32

Frits Voor Paula:

Nee Paula, helemaal niet ! :-)

• 25 Februari 2012 - 16:50

Wim:

Voor iedereen die gaat slapen: Welterusten, goede nacht..
    Voor iedereen die dozen moet inpakken: Succes ermee..
    Voor de rest van de fammielje: Nog een prettige avond..