PASAR SENI... - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Els Spieker - WaarBenJij.nu PASAR SENI... - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Els Spieker - WaarBenJij.nu

PASAR SENI...

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

01 Maart 2012 | Indonesië, Senggigi

De Pasar SENI is de kunstmarkt.
Niet dat er zoveel kunst te koop is, maar wel allemaal dingen die met de hand zijn gemaakt.
Van kleine snuiterijen, dingen die wij allang niet meer kopen, tot handgemaakte sierraden (die best mooi zijn) tot prachtig houtsnijwerk.
Er ligt een handgesneden varaan (een jonkie) op ware grootte die zou ik wel willen hebben.
Maar ja, dat zal lastig zijn want als ze merken dat je geïnteresseerd bent dan kom je niet weg voordat je dat ding hebt gekocht en dan heb je ook nog veel teveel betaald.
We gaan vanavond nog wel even kijken en anders maak ik een foto (of ik laat een van de meisjes uit het hotel er een maken) en vraag onze Ram of hij hem na wil maken, natuurlijk wel van licht hout anders moeten we weer een kapitaal overgewicht betalen.
We hadden veel drop, stroopwafels, rookworst en verbandmiddelen bij ons op de heenreis, dus dat scheelt alweer.
Jullie horen nog van me...

  • 01 Maart 2012 - 02:59

    Wim:

    Fraai hebbeding! Deze (grootste, draakachtige) varanen zijn mooi om te zien, zolang ze niet legge te kwijlen.
    Da's nog behoorlijk giftig ook. Typisch genoeg komen ze alleen voor op het eiland Komodo en nergens anders. Net zoiets als de Galapagos-schildpadden, dacht ik te weten.
    Voor alle zekerheid straks effe goochelen..
    Ik kan dat nooit tijdens een reaktie naspeuren, want dan ben ik prompt m'n tekst kwijt.
    Maar nu eerst een bakkie troost. hoe heet toch ook alweer een *koffie verkeerd* in Indonesië, koffie tubruk..??

  • 01 Maart 2012 - 03:14

    Els:

    Wim, ik weet toevallig dat de kodomo-varaan overal in zuid-oost Indonesie voorkomt en vooral op de kleine sunda-eilanden ( met name Flores.
    Hier lopen ze ook in de tuin van het hotel, maar dat is een kleinere soort die zijn ook erg schuw en zijn meteen verdwenen als ze je zien.

    Bij de weg, met ingang van vandaag gaat Google de zoek-geschiedenissen van zijn klanten opslaan en gebruiken om het surfgedrag te bepalen om zo gerichte reclame te gaan sturen.
    Hoezo privacy ?

    Ik heb alle geschiedenissen gewist en ga over op fire-fox, zijn ze helemaal belazerd ?
    Dit was even terzijde :-(

  • 01 Maart 2012 - 03:17

    Els Voor Wim:

    Ik heb ff gefirefoxt en het is niet het kwijl dat giftig is zoals men lang heeft gedacht, maar ze hebben gewoon een prachtig stel gifklieren.

  • 01 Maart 2012 - 03:21

    Wim:

    Google zei: Klopt Wim...!
    Van de originele *hoofdsoort* is er nog maar ééntje over, met de naam Lonesome George. Die leeft nu in het Charles Darwin Research Institute in de hoop op nakomelingen middels een ondersoort. Als dat lukt, dan worden die schildpadden onvruchtbaar geboren, de zg. hybriden..
    Interessant hoor dat Google-gedoe..;-)
    De dierenwereld is sowieso boeiend, reden waarom ik vaak kijk naar National Geographic Channel en Animal Planet.
    Ga maar effe een broodje geconfijte varaan maken, met een glas karnemelk erbij natuurlijk...

  • 01 Maart 2012 - 03:26

    Wim:

    Nàh Els, zo leer ik van het ene moment op het andere moment weer wat bij...! Bedankt voor de aanvulling..:-)
    Het bekvocht van de varaan stikt van de gebakken teriën en dat is voor hun prooi ook vaak dodelijk of werkt verlammend..??
    Hoe dan ook: Nooit met de hand voederen dus...

  • 01 Maart 2012 - 04:58

    Wim:

    Als Tuan Ram zo'n Varaanbeeldje wil en kan maken, dan zou Balsa-hout ideaal zijn. Is uiterst licht en makkelijk te bewerken. (Wordt ook veel gebruikt voor b.v. modelvliegtuigjes). Blijft de vraag of dat op Lombok verkrijgbaar is in *bulk*, dus niet in smalle dunne latjes, maar als een blok hout.
    Tip: effe sjekken welke (tropische) houtsoorten NIET ingevoerd mogen worden in Holland. Heb geprobeerd om erachter te komen op Internet, maar geen afdoend antwoord gevonden.
    E.e.a. heeft vaak te maken met gezondheidsaangelegenheden, economische belangen, besmettingsgevaar voor inheemse producten etc. etc.
    Zie Border Security, een programma over de Australische douane-bepalingen...die zijn héél erg streng!
    Nàh, ga nog wel verder snuffelen


  • 01 Maart 2012 - 06:11

    Els:

    Als er een is die ALLES weet van houtsoorten dan is het Ram. Daar maak ik me helemaal geen zorgen over, hij zal het alleen pas bij ons volgende bezoek klaar kunnen hebben. Als we er al toe besluiten, want we hebben al veel te veel zooi.
    Hij verscheept ook meubels dus zal hij ook wel weten hoe het zit met de douane-regels.

    Ik ben nu dus officieel een firefoxer geworden. :-)

  • 01 Maart 2012 - 06:14

    Villa Tulip:

    een paar jaar geleden heb ik de komodo veranen bezocht op de eilanden Komodo en Rinca. Prachtige beesten en met name op Rinca kreeg ik het gevoel dat ik in de pre historie was aangekomen. Prachtige jonge veranen die in de bomen leven (anders worden ze opgevreten door de groteren) en de grote veranen die jagen op geiten en buffels. Zeer imposant. Op Flores heb ik ze echter niet gezien. Het is wel bekend dat de veranen grote afstanden kunnen zwemmen. Bij en rondom Villa Tulip zie ik vaak een biawak, een kleiner soort veraan. Ben ervan overtuigd Els dat er bij jullie daar ook vast wel een paar zitten. Het zijn wel schuwe beesten.

  • 01 Maart 2012 - 07:38

    Wim:

    Even doorbordurend op het natuurverschijnsel Komodo-Varanen..(Goed gespeld mag ik hopen..??.;-)..) zijn er ook nog simpele natuurbelevenissen, zelfs in Kikkerland.
    Vanmorgen zijn mijn - al eerder genoemde - narcissen in hunner vaasies uitbundig tot bloei gekomen.
    Simpel genoegen, maar het geeft mij een blij lente-gevoel, en dat voor slechts 2 euri voor 40 blommekes..!!
    Ach ja, een kinderhand..etc.etc..:-)..

    Het is niet zo, dat ik al snel tevredengesteld ben hoor, want ik ben best wel veeleisend.
    Dat heb ik ook weer gemeen met *De Fiscus*..! Alleen krijgt-ie bij mij nul op het rekest..lekker puh..!
    Nou, het is ruim in de namiddag op tropisch Lombok en hier zitten we tegen een grauwzame ochtend aan te loeren..

    Els, wat is dat toch met Google versus Fire Fox?? Snap daar geen houtje van...
    Hoezo, inbreuk op privacy..? Hoe schadelijk en falikant kan dat zijn..? Het zal mij aan mijn derrière oxideren als er van mijn info-vragen aan/op Google registraties worden bijgehouden.
    Lig dat is effe uit, plies..?
    Nou, je begrijpt wel dat ik een Stranger blijf in Compu-Paradise..:-)..
    Als ik maar kan mailen, internetten en aan site-vervuiling kan doen ben ik al gauw helegaar tevreden..:-D..!

  • 01 Maart 2012 - 07:53

    Els Voor Wim:

    Reactie twee Wim, daar staat t !

  • 01 Maart 2012 - 09:21

    Aaltje:

    fijne dag gehad gister en prachtige foto,s,Els.!!!

  • 01 Maart 2012 - 11:36

    Wim:

    Alweer nondeju!
    Had een heel verhaal, maar dan wordt de falende verbinding zomaar ineens verbroken. Wég tekst...!
    Nàh, Laat maar...
    Kom nog wel een keertje terug, want...De Kraai kwam weer, die kon niet langer wag, de Kraai kwam weer, de vollegende dag..
    Nou, voor de Lombokkerianen: Eet smakelijk en ook Selamat Makkan..

  • 01 Maart 2012 - 12:25

    Els V Aaltje En Wim:

    Ja Aaltje, het was geweldig !

    Wim, het wordt nu voor jou tijd om te leren kopiëren en plakken, dan ben je an dat gezeik af.

    Op via start een nieuw document in word.
    Schrijf je tekst en sla het op.
    Ga naar de site, vul je naam in, open je worddocumentje, ga bovenaan staan en selecteer met je linkermus (aanklikken en ingedrukt houdend naar beneden gaan dan wordt alles blauw) loslaten, remusknop indrukken en kopiëren kiezen, klik in het witte veld waar je anders in typt en klik met remuisknop en kies plakken dan naast het wite veld klikken en alles staat erin. Je dcumentje kun je nu weggooien en je bent nooit meer je tekst kwijt. Succes !

  • 01 Maart 2012 - 12:42

    Els:

    We zijn met een stel jongelui naar de pasar SENI geweest en hebben daar saté, lontong, en oerap gegeten, zie foto, en lekker dat het was !!! Wel duur hoor 1,10 per persoon 2 euro voor drinken voor zes personen, nog voor vier werkers een portie meegenomen wat in dank werd afgenomen, de kinderen hebben genoten.
    Zeczijn nog voor ons gaan kijken naar een varaan van houtsnijwerk, de vraagprijs is 40 euro, ik denk wel dat we er nog wat afkrijgen... We zullen zien. :-)

  • 01 Maart 2012 - 12:44

    Inge :

    Mooie weergave van hoe het daar is ! Bedankt Els !
    Genieten jullie nog maar fijn.

  • 01 Maart 2012 - 12:48

    Wim:

    Nou Els, ik wist niet dat het zó simpel op te lossen is.
    Snap er geen hout van..;-)...
    Nàh, laat mij maar in het ongewisse!
    Ga wel een cursus volgen, vandaag of morgen of nooit niet..:-D..
    Eerst maar eens die donderse Donderdag over mij heen laten komen. Morgen is een ander verhaal..!
    Dan gaan we ons weer sterk maken voor een driftig, luidruchtig, ruig en rauw wiekentje..
    Doen jullie méé..??
    Saltogwél...

  • 01 Maart 2012 - 12:51

    Wim:

    Zojuist weer de laatste foto's bekeken. Wat een mooie mensen! (Jullie óók natuurlijk..)
    Ziet er allemaal zo lief en vrolijk uit..!

  • 01 Maart 2012 - 13:51

    Els:

    Wim het is echt makkelijk, gewoon stap voor stap doen wat ik schreef en dat 10 x achter elkaar dan zit t voorvaltijd in je vingers... Probeer t nou eens ...

  • 01 Maart 2012 - 14:09

    Jan:

    Els en Frits. Voor goedkoop houtsnijwerk zou je eens moeten gaan kijken in de shop vlakbij restaurant Taman. Goedkoper als daar krijg je het niet. Ik ben de naam van die shop even kwijt maar je zou het eens aan Sherly of Guus kunnen vragen. Ook geven ze daar korting. Het is in ieder geval vele malen goedkoper als op de art market. Succes. Ik eet spruitjes.........ook lekker.

  • 01 Maart 2012 - 14:38

    Els Voor Jan :

    Bedoel je soms Bayan ?
    Die heeft inderdaad m'n ie dingen tegen goeie prijzen, diecwas ik even vergeten, ga morgen even neuzen. Bedankt voor de reminder !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Els

Actief sinds 03 Jan. 2012
Verslag gelezen: 1315
Totaal aantal bezoekers 112476

Voorgaande reizen:

10 Januari 2012 - 12 Maart 2012

Indonesië - Lombok

Landen bezocht: