MOSLIM OF HINDU ? - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Els Spieker - WaarBenJij.nu MOSLIM OF HINDU ? - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Els Spieker - WaarBenJij.nu

MOSLIM OF HINDU ?

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

28 Februari 2012 | Indonesië, Senggigi

Hoe kom ik erop ? :-)

Moslims om ons heen, 5 x per dag de " roep" van de moskee en als men niet naar de moskee kan, dan hebben ze hun eigen gebedskleedje bij zich, een pijl op t plafond in de richting van Mekka, hun gebedskledij en een wasgelegenheid.
We waren in een warung toen de eigenaar verliefd naar mijn camera keek en vroeg of hij een foto mocht maken.
Natuurlijk mocht hij dat en hij maakte een plaatje dat ik zelf nooit had kunnen/mogen maken, van zijn biddende, in gebedskledij gestoken vrouw.
Daarom ga ik er hier iets dieper op in.
5 x per dag, wassen, kleden, bidden.

Het geloof van de Islam steunt op 5 zuilen het is als de fundering van een huis, haal je een van de funderingen weg dan stort de boel in.

Het gebed begint voor zonsopgang, het midden van de dag, de namiddag, s avonds en s nachts.

Voor het gebed worden gezicht, handen en voeten gewassen, dit gebeurt volgens een speciaal ritueel waar ik nu niet op in zal gaan.

De geloofsbelijdenis

Vaste. (ramadan)

Armenbelasting en bezoek aan Mekka.

• 28 Februari 2012 - 05:11

Wim:

Allahmachtig, da's een moeilijk geloof..
    En geen enkele vorm van keuzevrijheid, want het Moslimdom is vanaf de geboorte al een verplichting en wee degene die *uitstapt*..! Die is (resp. wordt nooit meer..) nog niet jarig.
    Bovendien, zoals alle religies/geloven/fanatismen HET ultieme machtsmiddel om grote groepen individuen met één knip van de vinger *aan te sturen* uit naam van wie of wat dan ook.
    Op z'n zachtst gezegd dictatoriaal en ALTIJD *uitgevonden* door mannen..!! (Hmmm..behalve de Amazones dan....en logischerwijze is dát best wel een geinig meidenkluppie..:-)!)
    Al die van boven af opgelegde disciplines,....Not My Cup Of Tea.
    Tenzij ik daar weloverwogen en in alle vrijheid zèlf voor gekozen heb en never nooit onder dwang van de omstandigheden, zoals die westerse vrouwen die moslima worden omdat de echtgenoot moslim is...
    5x per dag bidden! Hoewel in Protestantse kringen het nóg heftiger kan! ACHT KEER minimaal, n.l.:
    ochtengebed/avondgebed, 3x bidden vóór het eten en 3x danken ná het eten, plus af en toe nog een paar gelegenheidsprevelementjes en tijdens het bijwonen van kerkdiensten.
    Nou, jullie kennen inmiddels mijn standpunten wel als het om het geloof gaat. En het mag voor iedereen, gelovig of ongelovig, duidelijk zijn dat De Grote Bazen verantwoordelijk gehouden moeten worden voor oorlogen, ellende, kommer en verdriet..!!!! Dat wil zeggen via hun ambassadeurs/vertegenwoordigers/zaakwaarnemers op deze aardkloot.
    Nàh, ik heb nog wel meer op m'n lever, maar ga eerst iets puur werelds doen...koffie slurpen en een broodje varkensrollade knabbelen..;-)

• 28 Februari 2012 - 06:30

Els:

Nou Wim, de protestanten zijn atheïsten vergeleken met de moslims. Het bidden bidden begint om half vijf 's morgens, tussen de middag, namiddag, savonds en 's nachts en voor elke geneest nee van ongeveer een half uur, uitgebreid wassen, ik denk dat ze blij zouden zijn met de gebedsmethoden van de protestanten.
    Maar die botte bijl is niet waar hoor, ik vind het wel leuk om wat meer van de cultuur te weten.
    Ben nu druk bezig om Bahasa te leren. Maar dat is knap lastig...
    De regentijd loopt op z'n eindje, er is nu wat bewolking (zalig) en het spettert af en toe.
    We hebben net een heerlijke fruitcocktail en een clubsandwich naar binnen gewerkt het begint nu een beetje te waaien,(nog lekkerder) dus die spetjes trotseren we wel.

• 28 Februari 2012 - 07:48

Wim:

Interessante en thema-gerichte foto's weer Els.
    En al die voorovergebogen mannen....
    Hmmm..vergelijkbaar met een kind in een snoepwinkel: een paradijselijke aanblik voor de *mannenmannen* onder ons...;-).
    Hó maar weer! laat ik het maar beschoft houden vandaag..!

• 28 Februari 2012 - 08:07

Jo:

Amen .....

Ik ben verkouden, bah :-(

• 28 Februari 2012 - 11:29

Wim:

Bijna 12.30 uur, dus..lunchtijd in Kikkerland en tijd voor een tropische delicatesse op Lombok..
    Wat het ook mag worden...er gaat toch écht niets boven een bak patat met een klots mayo en een kalfskroket/berenklauw of zo bij BRAM..!!:_)
    Nog maar 2 weekies en die wereldreizigers strijken weer neer en trekken een sprintje naar Ladage c.s.
    Best wel pesterig, dat snap IK nog wel..:-D..
    Nàh, tussen de druppels door tóch maar even uithuizig geweest. Viel eigenlijk best wel mee.
    Ben weer van alles voorzien, onder het motto: Laat nú de kat maar komen..Waar dát op slaat weet zelfs ik niet..;-)..
    Goede Apenborst voor iedereen. (De Fransen zeggen dan Bon Apetiet of zoiets dergelijks..)
    Prettige avond/dag voor Jan en Allevrouw..

• 28 Februari 2012 - 11:40

Mia:

weer mooie foto's els,nr 6 zou niet goed zijn voor mij ,zou vast wel eens wat laten vliegen :-)
    Het gaat nu opschieten he,maar je bent na 2maanden weer terug dat moet jou een goed gevoel geven. en daarna 6weken in het kikkerlandje en dan weer hier,lekker vooruitzicht he.

• 28 Februari 2012 - 13:16

Wim:

Nog even terug naar het onderwerp van de dag. Het Moslimdom, met de nadruk op *DOM*..
    Gullie hebben er waarschijnlijk (en gelukkig voor lullie) weinig of niets mee van doen binnen de woonomgeving...
    Hier - binnen mijn wooncomplex - is de verhouding autochtonen/allochtonen ongeveer 60/40...
    Het ziet er zwart/bruin/grauw van de mensen. Op zich niets mis mee, mits iedereen zich maar aanpast aan de Hollandse gebruiken en geplogenheden (Speciaal woordje voor de Deense Twins..).
    Néé dus! Simpel voorbeeldje: Als ik een Moslima in de centrale hal vriendelijk begroet krijg ik absoluut géén reaktie. Ze kijken vanonder hun eeuwige hoofddoekjes dwárs door je heen met een duidelijk geringschattende blik, want ik ben per slot van rekening een HEIDEN..!
    Discriminerende gevoelens, danwel uitingen? Eerlijk gezegd: JA, INDERDAAD.., maar dan van hunnie naar ons, volbloed Nederlanders..! Aanpassen aan de landelijke gewoonten en gebruiken? Echt niet!
    Het interesseert ze geen éne Allah-moer..Maar wel gebruik en misbruik maken van onze sociale instelling en mogelijkheden. Het merendeel van de allochtonen heeft verschrikkelijk veel last en pijn van rugklachten...da's ook één van de moeilijkste traceerbare kwaaltjes...!!
    Daarom lopen al die makketakkers tijdens *werkuren/werkdagen* vrolijk, fris, EN KWIEK door Voorburg te stekkeren....:-(..Samen met hun vrouwen die eeuwig zwanger zijn..!
    Tja, de jeugd heeft de toekomst en nog effe....Dan heet de Minister-President Mohammed of Ali...
    Moet er NIET aan denken.
    Dit klinkt misschien als een PVV-slogan, maarre, reken maar effe uit...
    Wij Hollanders hebben ongeveer 1,8 kind per gezin, Zij (inmiddels een miljoen inwoners..) ongeveer 5,2 kinderen...!! Allemaal het Nederlanderschap, dus stemgerechtigd..
    Hou m'n hart vast voor de toekomst...
    Nàh, neem het maar voor wat het waard is...
    Je zou er potverdorie toch van aan de drank raken..??

• 28 Februari 2012 - 15:07

Evelien En Inge:

Nou gewoon niks !
    Interessante materie maar als we hier over gaan klappen krijgt een van ons altijd de neiging om iemand een tik op het smoeleke te geven, dus maar niet. :-)

• 28 Februari 2012 - 16:47

Wim:

Zo, hier in het Westen hebben we nog een hele Dinsdagavond te gaan, maar elders zijn onze reisvrienden alweer *onder zeil*..
    Slaap lekker hoor..!
    Wij blijven nog wel even op de vloer..
    Morgen zien we wel weer verder..;-)